Az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás zavar) kihívásokat jelenthet mind a gyermekek, mind a szülők számára. Az otthoni környezet optimalizálásával és a megfelelő támogatási stratégiákkal azonban jelentősen hozzájárulhatunk ADHD-s gyermekünk fejlődéséhez és mindennapi boldogulásához.
Az alábbiakban megosztok néhány gyakorlati tanácsot, amelyek segíthetnek a mindennapi életben.
1. Hozz létre egy strukturált napirendet
Az ADHD-s gyermekek számára kulcsfontosságú a kiszámíthatóság. Egy strukturált napirend segíthet minimalizálni a zűrzavart, csökkenti a szorongást és lehetőséget ad arra, hogy egy idő után „ő dönthessen úgy”, hogy betartja ezt a világos, egyértelmű és következetes keretet.
· Reggeli rutin: Határozd meg a napkezdés pontos menetét (pl. felkelés, fogmosás, reggeli, iskola előtti felkészülés).
· Feladatlisták: Készítsetek együtt vizuális feladatlistákat a napi teendőkről. (előző nap)
· Időkeretek: Ügyelj arra, hogy a gyermek pontosan tudja, mikor mi következik. (amennyire lehet, ne legyenek benne váratlan fordulatok, kiszámíthatatlanság)
2. Hozz létre nyugodt, zavartalan tanulási környezetet
Az ADHD-s gyermekek számára nehezített lehet a koncentráció, ha a környezet túlzott ingerekkel van tele.
· Csendes sarok: Alakítsatok ki együtt egy tanulási helyet, amely minimális zajjal és rendetlenséggel jár. (pl hallgathatja közben a kedvenc zenéjét fülhallgatón)
· Szervezett eszközök: Segíts neki rendben tartani a tanuláshoz szükséges eszközöket, hogy azok könnyen elérhetők legyenek.
· Szakaszolás: Bontsd fel a tanulást rövidebb időszakokra, közöttük rendszeres szünetekkel. (25 perc tanulás, 5 perc szünet, 25 perc tanulás stb)
· Élménypedagógia, tanulásmódszertan: Használjatok alternatív eszközöket a tanuláshoz pl gondolattérkép, hosszú egybefüggő szövegek vizuális megjelenítése pl képregényben vagy rajzban, videóanyagok, animációk általi tanulás, hogy minden érzékszervét be tudd vonni a tanulás folyamatába
3. Használj sok pozitív megerősítést
Az ADHD-s gyermekek önbizalmának növelése érdekében fontos, hogy a fókusz a jó viselkedésen legyen és ne a hibákon és a hiányosságokon és hogy az erőfeszítéseit és az eredményeket elismerjük, még a legapróbbakat is.
· Pozitív megerősítés: Ez nem azonos a dícsérettel, főleg ha túl általános pl Ügyes vagy! Fontos, hogy azonnali és konkrét visszajelzést adj neki és nem csak akkor ha eredmény van , hanem minden pozitív viselkedést és erőfeszítést érdemes „láthatóvá” tenni és
elismerni a figyelmed által pl Nagyon büszke vagyok rád, hogy kitartottál és végigcsináltad a feladatot , pedig láttam, hogy nehéz volt.
· Pozitív nyelvezet: Kerüld a szigorú büntetést , a kiabálást és a negatív kommunikációt. Szülőként mintát nyújtunk és ha felnőttként nem tudunk uralkodni a saját érzelmeinken (düh, tehetetlenség, csalódottság, türelmetlenség stb) akkor hogyan várhatjuk el ezt a gyermekeinktől?
4. Mozgás biztosítása
Az ADHD-s gyermekeknek a legnagyobb szükségük fizikai aktivitásra, mozgásra, nagyobb térre és legfőképp természeti környezetre (erdő, vízpart, fák közelsége, szabad levegő, stb.) van szükségük, hogy levezessék a fokozott agyi tevékenységük miatti belső feszültséget, nyugtalanságot, amit a szűk terek, a bezártság és a mozgásszegény életmód csak még tovább fokoz bennük.
· Rövid szünetek: Tanulás közben engedjétek meg, hogy mozogjanak, például sétáljanak vagy ugráljanak, táncoljanak, sportoljanak egyet. (ha van rá lehetőségetek sétáljatok, táncoljatok, mozogjatok ti is velük 😊 A mozgás a legolcsóbb „gyógyszer”: oldja a szorongást, csőkkenti a feszültséget, megnyugtat és boldogsághormonokat szabadít fel, főleg, ha fák között vagy természeti környezetben teszitek, pl. egy parkban
· Sport: Fontos, hogy sportoljon minél kisebb kortól, és érdemes olyan sporttevékenységet választani, ami elég komplex mozgásforma, amiben „gondolkodni” is kell, azaz segít a figyelem irányításában és fejleszti a fókuszt (pl. falmászás, tánc, íjászat, küzdősportok stb)
5. Segítsd a különböző készségek fejlesztését
Az ADHD-s gyermekek sokkal érzékenyebbek az átlagnál (azaz sértődékenyek, szorongóbbak, könnyebben felhúzzák magukat dolgokon), nagyobb az igazságérzetük (azaz jobban észreveszik az igazságtalanságot és van bátorságuk kiállni érte, ezért dühösebbnek, „kezelhetetlennek” tűnhetnek), gyorsabban átlátják és felfogják a dolgokat maguk körül (azaz türelmetlenebbek)
· Drámapedagógia: A kisebbeknek szerepjátékokon, bábelőadásokon keresztül, nagyobbaknak beszélgetésekkel, színházi darabokon, filmeken keresztül lehet megmutatni és persze szülői mintaadással, hogy hogyan lehet jól kezelni egy egy szociális helyzetet, az érzelmeket, a kiszámíthatatlanságot vagy az igazságtalanságot.
· Támogató környezet: Biztosíts lehetőséget kontrollált szociális interakciókra kisebb csoportokban illetve játékos készségfejlesztő foglalkozásokon keresztül (Galileo Technic legójellegű készségfejlesztő foglalkozás), ahol találkozhat hasonló érzékenységű gyerekekkel
· Kommunikáció tanítása: Tanítsd meg a gyermeknek, hogyan fejezze ki érzelmeit és gondolatait vagy vidd el egy olyan önismereti mentorhoz, ADHD coach-hoz, aki ezt meg tudja tanítani neki.
6. Tarts kapcsolatot a szakemberekkel
Az ADHD-s gyermekek szülőinek fontos, hogy együttműködjenek pedagógusokkal, pszichológusokkal és szakértőkkel.
· Rendszeres egyeztetés: Beszélj a tanárokkal , fejlesztő szakemberekkel a gyermek fejlődéséről, tedd fel a kérdéseidet, de a saját gyermekedet sose hasonlítsd másokhoz, engedd, hogy a saját ritmusában fejlődhessen és mindig önmagához viszonyítsd a fejlődését. Légy büszke minden egyedi vonására!
· Támogatási programok: Keresd meg a helyi vagy online ADHD-s szülői közösségeket („Légy a Fókusz Mestere! Építs! Mássz! Fejlődj! ADHD Mentorprogram Veszprém és Székesfehérvár), ahol támogatást és ötleteket kaphatsz, és megoszthatod a terhet, mert nem vagy egyedül.
7. Figyelj a gyermek étrendjére és alvására
Az étrend és az alvás jelentősen befolyásolhatja a gyermek figyelmét és viselkedését.
· Kiegyensúlyozott étrend: Minimalizáld a cukor és a műételek fogyasztását, növeld a zöldségek, gyümölcsök és teljes kiőrlésű gabonák arányát.
· Alvás rutin: Alakítsatok ki egy egészséges és rendszeres alvási rutint, amely biztosítja a megfelelő pihenést.
8. Légy türelmes és elfogadó!
Az ADHD-s gyermekek más módon tanulnak és fejlődnek, de ez nem jelenti azt, hogy „betegek” vagy „fogyatékosok” lennének vagy hogy bármi is „hiányozna” belőlük. Sőt! Inkább az a helyzet, hogy fokozott az agyi tevékenységük, azaz gyakran sokkal intelligensebbek az átlagnál, ezért unatkoznak az iskolában. Sokkal érzékenyebbek az átlagnál , ezért észrevesznek olyan dolgokat is, amit más nem és ez lehet, hogy elszomorítja vagy dühíti őket, mert az érzelmeik is sokkal erőteljesebbek, intenzívebbek.
Ugyanígy a fizikai mozgásszükségletük is fokozott, mert sokkal energikusabbak, élettelibbek, motiváltabbak, kíváncsibbak, érdeklődőbbek az átlagnál, amíg ezt nem törik le a sorozatos kudarcok az iskolában, ahol erre a sok kérdésre nincs idő és ahol az elvárás az, hogy mozdulatlanul üljenek a padban órákon át. És mivel erre nem képesek 7 éves koruktól folyamatosan azt tapasztalják meg, hogy ők valahogy „kilógnak”, „nem felelnek meg” az elvárásoknak, ők nem „képesek nyugton maradni”, „velük mindig csak a baj van” pusztán azért, mert többet szeretnének mozogni szabadon, azaz az a hely, ahol 7 éves koruktól kezdve 18 éves korukig a legtöbb időt kell eltölteniük, a sorozatos kudarcok helyszínévé változik, ahol folyton azzal kell szembesülniük, hogy ők „nem elég jók”!
A legfontosabb és a legtöbb, amit szülőként tehetsz, hogy legalább otthon támogató és pozitív környezetet biztosítasz a számára, ami nem azt jelenti, hogy otthon nem lehetnek szabályok és keretek , hanem hogy az „otthon” az a hely legyen, ahol ő végre újra ELÉG JÓ lehet és ahol elfogadják őt olyannak, amilyen.
· Reális elvárások: Tűzzetek ki együtt kisebb, megvalósítható célokat.
· Empátia: Mutasd meg a gyermeknek, hogy te, bármi is történik az ő oldalán állsz és szereted.